سرخط خبرها

مقاله شاه احمد مراد دهنده

بررسی ابعاد مختلف رضایتمندی زائران گردشگر پس از زیارت امامزاده سید احمد معروف به شاه احمد مراد دهنده ارسال شده توسط یونس نظری دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی(گرایش بازرگانی بین الملل) دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

اماکن متبرکه زیادی در کشور ایران وجود دارد که می توان از ظرفیتهای موجود در زمینه سیاحت و زیارت این اماکن استفاده نمود. اما روند بیشتر بر توسعه گردشگری آرامگاه های شناخته شده و مشهور بوده است در حالیکه برخی از آرامگاهها در جاهایی واقع شده که علاوه بر بعد زیارتی دارای بعد سیاحتی خوبی نیز می باشند. در این تحقیق سعی شده است که یکی از این اماکن مقدس که در مرز بین سه استان لرستان، خوزستان و ایلام واقع شده است و امامزاده سید احمد نام دارد را مورد بررسی قرار داده و رضایت زائران و گردشگران از زیارت ، سیاحت و مسیر منتهی به این آرامگاه را مورد بررسی قرار دهیم. بدین منظور ابتدا با استفاده از نمونه گیری قضاوتی ۴۳ نفر انتخاب شدند و داده های حاصل از تکمیل پرسشنامه بوسیله آنها، بوسیله نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که زائران و گردشگران در بعد سیاحتی و زیارتی رضایت دارند اما به دلیل صعب العبوری و ناهمواری مسیر دارای رضایت کافی نمی باشند. در آخر نیز راه حلهایی برای افزایش رضایت زائران و گردشگران در ابعاد مختلف ارائه شده است.

مقدمه

گردشگری انواع گوناگونی دارد که یکی از انواع آن گردشگری مذهبی می باشد. گردشگری مذهبی یکی از رایج ترین اشکال گردشگری در سراسر جهان است که قدمت آن به قرون و اعصار گذشته بر می گردد و شامل سفرها و بازدیدهایی می شود که اصلی ترین هدف آنها تجربه ای مذهبی است. جاذبه های مذهبی، زیارتگاه ها و اماکن مقدس هر ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران مذهبی می باشد، تاسیسات اقامتی و پذیرایی این نوع از گردشگری مانند مسافرخانه ها و زائر سراها با توجه به بافت اجتماعی، فرهنگی و عقیدتی گردشگران و جامعه میزبان دارای ویژگی های خاص خود است که در هر کشوری از تنوع بسیار بالایی برخوردار است(Ajit, 2004, 2). گردشگری و مسافرت های زیارتی (چه در اسلام و چه در غیر اسلام) یکی از انواع گردشگری است که خود تحت تأثیر تقویم و ضوابط و قوانین شرعی است. قوانین و ضوابط شرعی نقش اساسی در اقتصاد و فرهنگ گردشگری دارند.( پاپلی یزدی و سقایی،۱۳۸۶، ۱۵). نکته قابل توجه در این زمینه این است که گردشگری مذهبی تنها شکلی از اشکال گردشگری می باشد که بر موانع آب و هوایی غلبه می نماید و با تغییرات فصلی و تحولات اب و هوایی تعداد گردشگران و بازدید از شهرها و مراکز مذهبی کمتر دچار تغییر می شود(منشی زاده، ۱۳۸۴، ۱۳۴). برای این نوع گردشگر تنها مقصد مهم نیست. تجربه او از همان ابتدای ترک مبدا آغاز  می شود و تمام مسیر و وقایعی را که در طول مسیر با آن مواجه می شود را در بر می گیرد. گردشگری مذهبی نقش عمده ای در زندگی اجتماعی کشورهای اسلامی دارد. گردشگری مذهبی، علاوه بر جنبه های اقتصادی و مالی، باعث ارتباط بیشتر با سایر جوامع اسلامی شده و تعامل بین ملل و فرهنگ هایی را که نقاط مشترکی دارند، سبب میشود. در ضمن باید توجه داشت که پایدارترین گردشگران، گردشگران مذهبی هستند که بر پایه مذهب به زیارت اماکن مذهبی می روند. زیرا گردشگران مذهبی ممکن است بارها به زیارت اماکن مقدس بروند و یکبار رفتن آنها را از رفتن مکرر منصرف نمی کند. گردشگری مذهبی که ریشه در باورها و اعتقادات دینی- مذهبی دارد، به مفهوم تخصصی خود فراتر از وابستگی به زمان و اوقات فراغت، عامل مهم جغرافیای انسانی در شکل گیری مسافرت، ایجاد تمرکز و چشک انداز فرهنگی است.

 

صنعت گردشگری در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد در جهان امروز است، و از نظر فرهنگی می توان از صنعت توریسم برای ایجاد تفاهم در ابعاد مختلف اعم از ملی و بین المللی سود جست. صنعت گردشگری به دلیل پتانسیل بالای خود در زمینه های اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی ابزار مناسبی برای کشورهای در حال توسعه جهت فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولی و دست یابی به رشد اقتصادی محسوب می شود.ُ اگرچه بخش اعظمی از گردشگری مذهبی و گردشگران مذهبی در ایران به دیدن امکان متبرکه مشهور و شناخته شده از جمله مرقد امام رضا (ع) که در شهر مشهد واقع است و یا مرقد حضرت معصومه (س) و یا مرقد احمد بن موسی که به شاهچراغ معرف می باشد می روند، اما در سایر نقاط کشور و در بیشتر استانها و شهرها نیز اماکن متبرکه زیادی وجود دارد که می توان با سرمایه گذاری بر روی آنها علاوه بر شناساندن این اماکن به گردشگران و زائران، آنها را به سمت این اماکن جذب نموده و از فیض معنوی و سیاحتی این مکانها استفاده نمایند. زیرا معمولا این اماکن در روستاها و یا شهرهای کوچک واقع شده و علاوه بر داشتن جاذبه های معنوی دارای جاذبه های طبیعی نیز می باشند.

 

یکی از این اماکن متبرکه آرامگاه امامزاده سید احمد معروف به شاه احمد مراد دهنده می باشد که در میان سه استان ایلام، لرستان و خوزستان و در دامنه های رشته کوه زاگرس قرار گرفته که علاوه بر جاذبه های معنوی دارای جاذبه های طبیعی نیز می باشد. موقعیت جغرافیایی این آرامگاه بطوری است که می توان زائران و گردشگران زیادی را از استانهای همجوار جذب کرد و حتی به دلیل فاصله نزدیک به سایر استانهای غربی کشور ، روز به روز شمار گردشگران و زائرانی که از این مکان متبرکه بازدید می نمایند در حال افزایش است. اما نگرانیهایی که در زمینه جذب گردشگر و زائر به این آرامگاه وجود دارد این است که به دلیل قرار گرفتن این آرامگاه در دامنه کوه، راه مواصلاتی به این امامزاده ناهموار بوده و امکان عبور و مرور وسایل نقلیه سبک مانند خودروهای شخصی نمی باشد و بهتر است در انتهای مسیر و چند کیلومتر مانده به آرامگاه با استفاده از پای پیاده و یا با استفاده از نیسان های محلی ( ساکن روستای پاعلم) که به دلیل آشنایی به مسیر در این راه تردد می کنند استفاده نمود ، اما متاسفانه به دلیل امکانات پایین و نبود کارهای تولیدی جمعیت روستای پاعلم روز به روز در حال کاهش است ، البته زیبایی طبیعت و آرامش معنوی حاصل از زیارت این امامزاده مراد دهنده می تواند خستگی راه را برطرف نموده و بر صعب العبور بودن راه غلبه نماید.

 

در این تحقیق سعی شده است با استفاده از پرسش از زائران و گردشگران این آرامگاه، میزان رضایتمندی آنها از سفر و ابعاد و انواع مختلف این رضایتمندیها مورد بررسی قرار داده شود و سپس با آگاهی یافتن از چگونگی رضایتمندی زائران و گردشگران، برنامه مناسبی را برای حل مشکلات و در نتیجه افزایش رضایت گردشگران تدوین نمود. البته باید این را نیز گفت که در این مقاله بیشتر سعی شده است که رضایتمندی گردشگران در ابعاد مختلف مورد سنجش قرار بگیرد و چندین برنامه برای افزایش رضایت حاصل از سفر پیشنهاد داده شود ولی اجرای این برنامه ها نیز به مطالعه بیشتر و گسترده تر دارد.

توریسم مذهبی

لوفور(۱۹۹۶)در تعریفی، توریسم مذهبی را به عنوان ترکیبی از دامنه ای از مکانهای معنوی و خدمات مرتبط تعریف می کند که هم با اهداف مذهبی و هم غیر مذهبی بازدید می شوند. در این تعریف دو نوع متفاوت از مکانها را می توان تشخیص داد: معابد و مکانهای زیارتی. معابد مکانهای محصوری هستند که در آنجا اثری باستانی یا مجسمه ای مورد احترام است و یا آنکه در آنجا به راز و نیاز پرداخته می شود، در حالی که مکانهای زیارتی ، جاهایی هستند که در آنجا مشخص گردیده که معجزه ای اتفاق افتاده و هنوز هم اتفاق می افتد و یا ممکن است اتفاق بیفتد ((Raj and morpeth,2007, 9. بنابر تقسیم بندی که برای انواع توریسم صورت گرفته است، توریسم مذهبی به عنوان یکی از انواع عمده و مهم گردشگری، در عصر پسامدرن، با ویژگی های خاص خود، می تواند در صورت برنامه ریزی صحیح جهت کاهش نواقص و مسائلی که بنا بر نظر کارشناسان برای توسعه این نوع گردشگری وجود دارد، پاسخگوی بسیاری از نیازهای بشری برای آرامش روحی و جسمانی باشد. در مورد سفرهای مذهبی در گذشته مباحث فراوانی ارائه گردیده است و دامنه ای از مثال های تاریخی در این باره، یعنی ارتباط بین مذهب و سفر – وجود دارند. شرت و هاوکینز با معرفی اسلام به عنوان مذهبی حیات بخش، نشاط آور و در حال بسط، اظهار می دارند که در این دین، هجرت حضرت محمد (ص) از مکه به مدینه – به عنوان الگویی مذهبی از سفر – در سال ۶۲۲٫م، عامل بسط سریع اسلام در سراسر جهان گردیده است . و هم اکنون یکی از احکام دین اسلام ، که بدان تجسم بخشیده است ، توجه به زیارت و وظیفه ای است که هر مسلمانی باید در طول زندگی خود یکبار ( در صورت استطاعت) به زیارت خانه ی کعبه برود(Sherrat and Hawkins,1972, 93). گردشگری مذهبی وسیله ای است که افراد را با مذاهب و فرهنگ های مختلف به یکدیگر پیوند می دهد و به آنها کمک می کند تا همدیگر را با وجود تنش های سیاسی و اجتماعی، بهتر درک کنند. از نظر سازمان جهانی جهانگردی، مذهب به عنوان یکی از مهمترین انگیزه های سفر شناخته شده است(http://www.hawzah.net). اگر نگاهی به تاریخ گذشته در زمینه سفرها و گردش های مذهبی داشته باشیم به گردش های مذهبی مانند مراسم مقدس یونانیان باستان در معبد آپلون و …، سفرهای مصریان برای دیدار از فراعنه و …(دورانت، ۱۳۷۰، ۲۰۵)، ایرانیان باستان به معبد آناهیتا در کنگاور و …(کریستسن سن، ۱۳۶۹، ۲۳۲) و نظایر آن بر میخوریم که هر یک به گونه ای قدمت و رواج اینگونه گرشگری را در میان ملل مختلف نشان میدهد.

پیشینه تحقیق

برخی از تحقیقات انجام شده در زمینه گردشگری مذهبی به طور مختصر در زیر بیان شده است:

تقوایی و همکاران (۱۳۸۹) در مقاله خود به تحلیل توسعه گرشگری مذهبی در شهرستان نورآباد ممسنی پرداختند. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که با نگاه مدیریتی به منطقه مورد مطالعه و برنامه ریزی صحیح برای این منطقه می توان شاهد احیای گردشگری مذهبی در امام زاده های این شهرستان بود. مؤمنی و همکاران (۱۳۸۷) در مطالعه خود به بررسی ساختار گردشگری مذهبی – فرهنگی و ضرورت مدیریت یکپارچه کلان شهر مشهد پرداخته اند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که شهر مشهد با وجود برخورداری از اثرات مثبت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، گرفتار ناپایداری های زیست محیطی  و اجتماعی و فرهنگی از جمله اسکان غیر رسمی است که عمده این مشکلات به دلیل عدم مدیریت یکپارچه آستان قدس رضوی با سایر دستگاه های دولتی و غیر دولتی در بخش مدیریت گردشگری مذهبی در شهر مشهد  بوده است. کریمی وند و همکاران، (۱۳۸۹)، در مقاله ای با عنوان نقش اماکن مقدس در رشد و گسترش توریسم در ایران با استفاده از روش تحلیلی توصیفی پرداخته  و راهکارهای لازم را برای توسعه صنعت توریسم در ایران ارائه داده اند. بایزید پور و همکاران، ۱۳۸۹، در مقاله ای با عنوان گردشگری مذهبی راهکارهای مناسبی در جهت توسعه پایدار گردشگری، با استفاده از روش شناختی به پایه نظریه سیستمی و کارکرد شناسی به صورت کتابخانه ای و میدانی به بررسی گردشگری مذهبی و فرهنگی و تاثیرات آن در راستای پایداری شهری و منطقه پرداخته است. یاسوری و همکاران، ۱۳۸۹، در مقاله ای با عنوان گردشگری  و نقش آن در همگرایی فرهنگی کشورهای اسلامی، آسیب شناسی توسعه گردشگری، تاثیرات مثبت و منفی آن و قابلیت ها و محدودیت های موجود در رابطه با همگرایی فرهنگی در کشورهای اسلامی را با روش تحلیلی توصیفی مورد بررسی قرار داده اند. روحانی (۱۳۹۰) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود به تحلیل فضای تاثیر عناصر مذهبی مهم بر توسعه شاخص های گردشگری با استفاده از GIS در منطقه ثامن شهر مشهد پرداخته است. نتایج این مطالعه نشان داده است برای جلوگیری از موازی کاری و پر کردن خلاء مدیریتی، ارائه خدمات مناسب به زائران، نظارت بر مراکز خدماتی گردشگری و توسعه پایدار گردشگری در شهر مشهد، وجود مدیریت یکپارچه فرهنگی و مذهبی در این شهر ضروری به نظر می رسد.

مرقد مطهر امام زاده سید احمد(معروف به شاه احمد)

بقعه متبرکه امامزاده شاه احمد واقع در قلل کبیرکوه ایلام مرز بین سه استان لرستان، ایلام و خوزستان در عمق ۱۳ کیلومتری غرب جاده خرم‌آباد به پل‌دختر  و اندیمشک در روستای پاعلم  واقع شده است. در منطقه پاعلم جنوب لرستان (بین پلدختر و اندیمشک ) و تقریبا در انتهای جنوبی آزاد راه خرم زال قرار دارد. (با حدود ۱۰ کیلومتر به سمت جاده  پلدختر).  مردم این روستا که عمدتا از طایفه نظرعلیوند می باشند مردمی به شدت معتقد می باشند که  به بودن این امامزاده در روستا افتخار می کنند. مردم این روستا با زائرین نهایت همکاری را می کنند تا جایی که مردم این روستا به مهمان نوازی شهره عام و خاص می باشند. به برکت بودن این امام زاده هر ساله مخصوصا در ایام نوروز مردم شریف این روستا درآمدهای در خور توجه ای دارند.

 

زائران و مشتاقان این امامزاده که بنا بر گفته مردم نسب وی به امام موسی‌کاظم(ع) می‌رسد، در ماههای اسفند تا خرداد از مکانی به نام پاعلم ۶۰ کیلومتری جنوب پل‌دختر از طریق جاده‌ای فرعی متعلق به شرکت نفت حدود ۵ کیلومتری جاده اصلی مسیر اختصاصی زیارت را آغاز و سپس با پای پیاده و عده‌ای از طریق راههای پرفراز و نشیب و کوهستانی پس از حدود ۴ تا ۵ ساعت پیاده‌روی در سنگلاخ‌ها و پرتگاه های خطرناک و پشت سر نهادن چندین کوه و دره به زیارت این بقعه مشرف می‌شدند. اما هم اکنون به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان جاده دسترسی آن به طول ۱۳ کیلومتر  از جاده اصلی (پاعلم) وبه صورت آسفالته احداث شده است که تا درب حرم امامزاده آسفالت شده است. منتهی چون جاده به شدت کوهستانی است و خودروها با جمعیت چند نفر با بالا رفتن و پایین آمدن  ممکن است دچار نقص فنی یا مشکل شوند لذا در پایین کوه توقف کرده و با خودروهای نیسان سایپا که در محل کار می کنند بالا می روند و برمی گردند. بعضی هم تا بالای کوه قسمت پارکینگ می روند و قسمت کوتاه و سراشیبی تند آن را پیاده طی می کنند. البته بعضی از زائران هم که مشکل قلبی نداشته باشند به نیت مراد گرفتن و به یاد بستگان قدیمی خود ، تا بالای کوه را پیاده طی می کنند که شاید حدود نیم ساعت طول بکشد.

 

ساختمان قدیمی این آرامگاه ساده و معقری بوده که پس از انقلاب از ورق آهن ساخته شده با حدود ۱۰۰ متر مربع حرم و ضریح آهنی و مخروطی شکل در خط‌الرأس کوهی شیب‌دار، آنچنان جذابیت و معنویتی در خود نهفته که همه ساله نزدیک به ۱۰۰ هزار زائر کرمانشاهی، همدانی، ایلامی، خوزستانی و لرستانی را علی‌رغم سختی مسیر به زیارت این امامزاده کشانده و در آن محیط اصیل و بکر کوهستان و فضای روحانی در کنار مرقد مطهر آن امامزاده بزرگوار به عبادت و طلب حاجت می‌پردازند. در گذشته زائران این امامزاده با توجه به گرمی هوا، نبود آب و طولانی بودن مسیر رفت و برگشت ترجیح می‌دادند شب‌ها این مسیر را طی کنند. اما با حداث جاده آسفالته  روزانه  چند هزار نفر مخصوصا جمعه ها و ایام تعطیل و مناسبت ها به زیارت ایشان می آیند.

فرضیات تحقیق

این تحقیق دارای سه فرضیه به شرح زیر می‌باشد:

۱-      گردشگران و زائران پس از زیارت آرامگاه امامزاده سید احمد احساس آرامش و رضایت دارند.

۲-      گردشگران و زائران از مناظر دیدنی اطراف و در مسیر آرامگاه امامزاده شاه احمد خرسند می باشند.

۳-      گردشگران و زائران از مسیرها و راههای دسترسی به آرامگاه امامزاده شاه احمد احساس رضایت دارند.

روش تحقیق

این پژوهش از نظر جهت گیری پژوهشی دارای ماهیت و اهداف کاربردی است. و از نظر نوع، کمی و روش جمع آوری داده‌ها آن توصیفی و پیمایشی است.

جامعه آماری و نمونه گیری

جاعه آماری این تحقیق شامل همه کسانی است که به زیارت امامزاده شاه احمد مشرف شده اند. از آنجا که دسترسی به این افراد بیشتر در همان مکان امکان پذیر است و همچنین با توجه به پایین بودن سطح سواد برخی از زائران و گردشگران، بنابراین با استفاده از نمونه گیری غیر احتمالی قضاوتی تعداد ۵۰ پرسشنامه بین اعضای نمونه توزیع و در نهایت ۴۳ پرسشنامه سالم دریافت شد.

ابزار گردآوری داده ها

مهمترین ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته حاوی ۲۰ سوال بود که مقیاس اندازه گیری آن طیف ۵ گزینه ای لیکرت بود. اما بخش اعظمی از راهنمایی ها و اطلاعات بویژه در انتخاب شاخصها و گویه های مناسب پرسشنامه با استفاده از مصاحبه از افراد آگاه بویژه افرادی که هر ساله به زیارت این آرامگاه می روند بدست آمد.

روایی و پایایی ابزار سنجش

در تحقیق حاضر جهت افزایش روایی پرسشنامه اقدامات زیر انجام گرفته است :

  1. با مطالعات کتابخانه‌ای سعی شده است تا مفاهیم و متغیرهای مورد استفاده در تحقیق و چگونگی سنجش آنها و چگونگی طراحی سوالات پرسشنامه به طور کامل روشن گردد.
  2. در زمینه جمله بندی و کاربرد کلمات و واژه‌ها سعی شده بیشتر از کلمات ساده و فاقد معنای دو پهلو استفاده شود. از سوالات نامفهوم و مبهم پرهیز شده است و همچنین از سوالات دو وجهی که شامل دو سوال در یک پرسش است، استفاده نشده است.

 

برای محاسبه ضریب پایایی با استفاده از نرم افزار SPSS آلفای کرونباخ محاسبه شد که مقدار آن ۹۲/ به دست آمد و از آنجا که این مقدار نیز بیشتر از ۸/ می‌باشد بنابراین پایایی پرسشنامه کل نیز تایید شد.

تجزیه و تحلیل یافته ها

در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. ابتدا و با توجه به هدف تحقیق که پی بردن به میزان تلاش دانشگاههای کشور در ابعاد مختلف آموزشی و عملی بود، با استفاده از آزمون میانگین یک جامعه[۱] (آزمون t تک متغییره)، میانگین زائران و گردشگران مورد آزمون قرار گرفت که در زیر تحلیل‌های مربوطه ذکر شده و نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌های تحقیق نیز آورده شده است.

فرضیه اول: (تایید)

جدول۲ : نتایج آزمون t تک متغیره برای بررسی فرضیه اول

 

میانگین

انحراف استاندارد

درجه آزادی

سطح معناداری

حد بالا در سطح اطمینان ۹۵/

حد پایین در سطح اطمینان۹۵/

۵۴/۴

۴۵/۱

۴۲

۰۳۸/

۶۴/

۱۹/

 

از آنجا که سطح معناداری کمتر  از ۵ درصد می باشد (۰۳۸/) بنابراین فرض برابری میانگین‌ها با عدد ۳ رد می‌شود یعنی اختلاف میانگین با عدد ۳ معنا‌دار می‌باشد. حال با توجه به میانگین مشاهده شده (۵۴/۴) که از ۳ بیشتر است نتیجه می‌گیریم که فرض صفر اصلی (ادعا= فرضیه تحقیق) تایید می‌شود یعنی اینکه در سطح اطمینان ۹۵ درصد می‌توان گفت که گردشگران و زائران پس از زیارت آرامگاه امامزاده سید احمد احساس آرامش و رضایت دارند.

فرضیه دوم: (تایید)

جدول۳ : نتایج آزمون t تک متغیره برای بررسی فرضیه دوم

 

میانگین

انحراف استاندارد

درجه آزادی

سطح معناداری

حد بالا در سطح اطمینان ۹۵/

حد پایین در سطح اطمینان۹۵/

۹۷/۳

۹۶/

۴۲

۱۶/

۵۱/

۲۴/

 

از آنجا که سطح معناداری کمتر از ۵ درصد می‌باشد(۱۶/) بنابراین فرض برابری میانگین‌ها با عدد ۳ رد می‌شود یعنی اختلاف میانگین با عدد ۳ معنی دار می‌باشد. حال با توجه به میانگین مشاهده شده (۹۷/۳) که از ۳ بیشتر است نتیجه می‌گیریم که فرض صفر (ادعا=فرضیه تحقیق) تایید می‌گردد یعنی اینکه در سطح اطمینان ۹۵ درصد می‌توان گفت که گردشگران و زائران از مناظر دیدنی اطراف و در مسیر آرامگاه امامزاده سید احمد خرسند می باشند.

فرضیه سوم: (رد)

جدول۴ : نتایج آزمون t تک متغیره برای بررسی فرضیه سوم

 

میانگین

انحراف استاندارد

درجه آزادی

سطح معناداری

حد بالا در سطح اطمینان ۹۵/

حد پایین در سطح اطمینان۹۵/

۱۸/۲

۲۴/۱

۴۲

۰۸۷/

۱۲/-

۴۴/-

 

از آنجا که سطح معناداری بیشتر  از ۵ درصد می‌باشد (۰۸۷/) بنابراین فرض برابری میانگین‌ها با عدد ۳ پذیرفته می‌شود یعنی اختلاف میانگین با عدد ۳ معنادار نمی‌باشد. حال با توجه به میانگین مشاهده شده (۱۸/۲) که از ۳ کمتر است نتیجه می‌گیریم که فرض صفر اصلی (ادعا= فرضیه تحقیق) رد می‌شود یعنی اینکه در سطح اطمینان ۹۵ درصد نمی‌توان گفت که گردشگران و زائران از مسیرها و راههای دسترسی به آرامگاه امامزاده شاه احمد احساس رضایت دارند.

نتیجه گیری

نتایج به دست آمده در بالا تقریبا با پیش بینی ها هماهنگ هستند و ثابت شد که گردشگران از لحاظ بار معنوی سفر و مناظر طبیعی اطراف آن رضایت دارند اما از مسیرها و راههایی که دسترسی زائران و گردشگران را به آرامگاه امامزاده شاه احمد امکان پذیر می کند رضایت چندانی ندارند.

 

دلایل مختلفی را می توان برای صحت نتایج بدست آمده برشمرد. یکی از دلایل برای پذیرفتن فرض اول یعنی رضایت از بار معنوی سفر، نمی تواند بی ارتباط با صفت شفاعت دهندگی این امامزاده بزرگوار باشد زیرا در استان و تمامی استانهای مجاور شهرت شفاعت دهندگی این امامزاده در بین بزرگان و زائران دهان به دهان نقل شده است. قرار گرفتن مرقد امامزاده شاه احمد در میان کوهها و دره ها که دارای طبیعتی بکر و زیبا هستند و بویژه اینکه در برخی از فصول طبیعت این منطقه بسیار جذاب و جالب خواهد شد، می تواند دلیلی برای پذیرش فرض دوم یعنی رضایت گردشگران و زائران از مناظر طبیعی که در طول مسیر یا در اطراف مرقد امامزاده شاه احمد قرار دارد دانست. درباره فرض سوم نیز همانطور که پیش بینی می شد مسیر ناهموار و صعب العبور نارضایتی زائران و گردشگران را موجب شده است. درست است که در مقایسه با گذشته بهسازی هایی برای مسیر منتهی به این امامزاده انجام شده است ولی پیشنهاد می شود با توجه به خیل کثیر گردشگران و زائرانی که به زیارت این آرامگاه مقدس می آیند، بودجه بیشتری صرف بهسازی و همواری سازی راه و همچنین آسفات کردن مسیر انجام شود. اگر به تعداد گردشگرانی که سالانه به این منطقه سفر می کنند نگاهی بیاندازیم مشاهده می شود که زائرانی در حدود سالانه چندین میلیون نفر در کمتر جا و آرامگانی یافت می شود و باید برای رفاه حال این زائران و افزایش رضایت آنان، دسترسی آنان به این آرامگاه مقدس را تسهیل و رضایت بخش تر نمود.

منابع  

۱-   بایزید پور، هیمن، کهزادی، هیمن، ۱۳۸۹، گردشگری مذهبی راهکارهای مناسب در جهت توسعه پایدار گردشگری، همایش منطقه ای توسعه و توریسم، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، صص ۱۴-۱

۲-   پاپلی یزدی، محمد حسین، سقایی، مهدی، ۱۳۸۶، گردشگری (ماهیت و مفاهیم(، انتشارات سمت، تهرام ، چاپ دوم.

۳-   تقوایی، مسعود، موسوی ، سید علی، غلامی بیمرغ، یونس، ۱۳۸۹، تحلیلی بر توسعه گردشگری مذهبی، مورد مطالعه: شهرستان ممسنی نورآباد، مجله علمی پژوهشی فضای جغرافیایی، شماره ۳۱، پاییز ۱۳۸۹

۴-   روحانی، سمیه، ۱۳۹۰، تحلیل فضای تاثیر عناصر مذهبی مهم بر توسعه شاخصهای گردشگری با استفاده از GIS (مطالعه موردی منطقه ثامن مشهد)، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه اصفهان.

۵-   کریستن سن ، آرتور، ۱۳۶۹، ایران در زمان ساسانیان، ترجمه رشید یاسمی، تهران، دنیای کتاب، چاپ ششم

۶-   کریمی وند، قاسم، طلایی گماری، زینب، ۱۳۸۹، نقش اماکن مقدس در رشد و گسترش توریسم در ایران، همایش منطقه ای توریسم و توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، صص ۱۱-۱

۷-   مومنی، مصطفی، صرافی، مظفر، قاسم سخوزاتی، محمد، ۱۳۸۷، ساختار و کارکرد گردشگری مذهبی فرهنگی و ضرورت مدیریت یکپارچه در کلانشهر مشهد، مجله جغرافیا و توسعه ، شماره ۱۱، صص ۳۸-۱۳

۸-   منشی زاده فر، مرادی، الف، ۱۳۸۴، تاثیر مذهبی بر روی فضاهای کالبدی شهر مشهد، نشریه دانشکده علوم زمین، شماره ۱۱، صص ۱۴۰-۱۲۵

۹-   یاسوری، مجید، صفا، ستاره، ۲۰۱۰، گردشگری و نقش آن در همگرایی فرهنگی کشورهای اسلامی، مجموعه مقالات کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام.، صص ۱۰-۱

۱۰-  Ajit , kiran , shinde (2004) Quest for good governance and potential of religious institution as stakeholdersh. 11-  Raj R and D.Morpeth(2007)Introduction : Establishing linkages between religious : Travel and tourism . in Religius tourism and pilgrimage management : an international perspective ,Raj . R and morpeth . CAB International 12-  Sherratt , B.W. and Hawkins , D.J (1972) Gods and men . Blakie , Glasgow , UK . 13-  http://www.hawzah.net 14-  http://www.imamzadeh.mihanblog.com/post/33

۱۸ دیدگاه

  1. شادی روح مرحوم نظرعلی شیری صلوات

  2. با تشکر ، امید است در راستای معرفی هرچه بیشتر روستا عکس هایی نیز از مراسم عزاداری حسینی در سایت قرار گیرد .

  3. جناب آقای یونس نظری
    موفقیت چشمگیر ومسرت بخش شما را در آزمون دکتری(phd) صمیمانه تبریک میگویم.امیدوارم در تمامی مراحل زندگی همواره موفق وموید باشید.

  4. سعید مسعودی

    بسیار زیبا

  5. مرسی ، امیدوارم شما هم در تمام مراحل زندگی پیروز و سربلند باشید .

  6. ممنون از اظهار نظر گرمتون ، با امید موفقیت و بهروزی

  7. احمد مسعودی وفا

    جالب بود تبریک میگم

  8. ایوب عزیزی خادم

    جناب دکتر یونس نظری
    با تشکر از مقاله وتحقیقتون ، با آرزوی سلامتی و موفقیت .

  9. صیدعلی نظری

    سلام.برای شما سلامتی و موفقیت روز افزون آرزومندم خدا قوت.

  10. سلام خیلی جالب بود تشکر

  11. سلام امیدوارم از این مقاله ها باز بزارید روی سایت

  12. مرسی،همچنین برای شما استاد عزیز

  13. خیلی ممنون،سلامت باشید

  14. خیلی ممنون،خواهش میکنم

  15. احسان عزیزی مقدم

    سلام اقای بساطی نظری .خیلی جالب بود انشاالله که همیشه موفق باشین .فقط انتقاد کاش از طایفه ی هم که اصل کاری هستیم اسمی به میون میاوردید.باتشکر

  16. مصطفی کردعلیوند

    تبریک میگم,امیدوارم موفق بشید

  17. تشکر اقایی نظری ازطرف دارایی

  18. السلام عليكم
    ممكن نسب امام زاده شاه احمد او سيد احمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.