شناسایی بی‌سوادان اساسی‌ترین مشکل در ریشه‌کنی بی‌سوادی است


پاعلم 1400/08/22 دقیقه مطالعه
شناسایی بی‌سوادان اساسی‌ترین مشکل در ریشه‌کنی بی‌سوادی است


به گزارش پایگاه خبری پاعلم؛ مدیر آموزش و پرورش بروجرد گفت: شناسایی بی‌سوادان اساسی‌ترین مشکل در ریشه‌کنی بی‌سوادی است.

محمد مهرافزون در جلسه شورای پشتیبانی نهضت سوادآموزی بروجرد که امروز ۲۲ آبان ماه در سالن کنفرانس اداره برگزار شد، اظهار کرد: با نگاه بلند امام راحل نهضت سوادآموزی از یک حرکت محدود فرهنگی به نهضتی فراگیر اوج گرفت و غایت آن ارتقاء فرهنگی جامعه با آمیخته شدن برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در کنار سوادآموزی در این حوزه است.

وی با اشاره به اینکه تأکید قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام  بر علم‌آموزی و یادگیری سواد است، تصریح کرد: تأکید بسیار اسلام بر علم‌آموزی تا جایی است که نخستین آیاتی که بر پیامبر نازل شد، سفارش به خواندن است و تحصیل علم از نظر اسلام یک ضرورت مطلق است.

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد خاطرنشان کرد: این بیان زیبا سرلوحه کار آموزش‌وپرورش بروجرد در امر سوادآموزی قرار دارد و اعلام می‌داریم که بروجرد در امر سوادآموزی کارنامه بسیار درخشانی در سطح استان دارد و امیدواریم که این مسیر برای ما همیشه هموار باشد و زیبنده شهر و دیار کهن فرزانگان بروجرد پرآوازه نیست که با پیشینه بزرگان دین و علمی که مهد خود  پرورش داده، دارای جمعیتی بی‌سواد باشد و تمام تلاش ما نیز برای ریشه‌کنی بی‌سوادی و رسیدن به جامعه‌ای روشنفکر و دینی است.

مهرافزون با بیان اینکه شناسایی بی‌سوادان اساسی‌ترین مشکل در ریشه‌کنی بی‌سوادی است، افزود: همکاری و به‌کارگیری ظرفیت‌های اداری همه دستگاه‌های شهرستان، حمایت قاطع و همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی و همچنین دهیاران و شوراها و خانه‌های بهداشت در اجرای برنامه ریشه‌کنی بی‌سوادی در سطح شهرستان و روستاهای نواحی را خواهانیم وامید داریم که در جذب بی‌سوادان  و شناسایی آن‌ها همچون گذشته یارویاور آموزش‌وپرورش باشند.

وی اضافه کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا آموزش بزرگ‌سالان در آموزش‌وپرورش بروجرد تعطیل نشد و طبق مصوبه ستاد ملی کرونا کلاس‌های سوادآموزی در این شهرستان به‌صورت مجازی و زیر نظر اداره سوادآموزی شهرستان از گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال که جامعه هدف سوادآموزی است، برگزار شد.

مدیر آموزش پرورش بروجرد بیان کرد: در راستای نهضت سوادآموزی جذب ۲۰۰ نفر حجم دوره سوادآموزی در قالب طرح‌های ندامتگاه‌ها، آموزش‌های، جذب ۱۴۰ نفر حجم دوره انتقال در قالب طرح‌های ندامتگاه آموزش‌های مقدماتی کار با رایانه و زبان انگلیسی، آموزش خواندن با خانواده، ۱۳۰ نفر حجم دوره تحکیم در قالب طرح‌های ندامتگاه و آموزش عملی نماز، برنامه‌ریزی مدون  و منظم برای تشکیل ۱۵ جلسه کتاب‌خوانی در سطح شهر و روستا، تشکیل ۲۳ حوزه امتحانی در سطح شهر و روستا ۱۴ حوزه روستایی و ۹ حوزه شهری و ۴۳۰ شرکت‌کننده در حوزه امتحانی ۳۲ نفر مرد و ۲۵۵ نفر زن قبول شده‌اند، صورت گرفته است.

مهرافزون ادامه داد: موفقیت و کسب دوره مهارتی ۹۸ نفر از سوادآموزان در مرکز یادگیری محلی هدایت گل‌ها، جذب ۹۲ نفر از آموزش‌دهندگان به‌عنوان حق‌التدریس در آموزش‌وپرورش و معرفی ۳۲۶ نفر از آموزش‌دهندگان به دانشگاه فرهنگیان  جهت گذراندن دوره مهارت‌های تدریس از دیگر اقدامات است.

وی ضمن تائید بر این‌که امروزه در سطح جهان گسترش فزاینده فناوری‌های ارتباطی به وجود آمده است، اظهار کرد: اصولاً تعریف سوادآموزی دستخوش تحولی اساسی شده است و میزان سواد فرد را دیگر بر اساس تعریف سنتی توانایی خواندن و نوشتن پایه ارزیابی نمی‌کنند و بر این اساس پالایش بی‌سوادی و کم‌سوادی انجام گرفته و در جمع‌بندی و طبق پالایش‌های انجام شده از طریق دریافت لیست‌های اولیای بی‌سواد و کم‌سواد و لیست‌های دریافتی از ندامتگاه و به تعداد ۴۸۹۶ نفر برنامه‌ریزی جهت تشکیل ۲ کلاس در ندامتگاه ۱۸ کلاس در مرکز یادگیری محلی ۱۶ کلاس در روستا، ۷ کلاس در مساجد و حسینیه‌ها، ۸ کلاس در مدارس در مجموع پیش‌بینی جمعاً ۵۱ کلاس بوده که تا این ساعت ۲۳ درصد حجم در قالب ۱۱ کلاس انجام گرفته است.

انتهای پیام

 
منبع: ا‌یسنا

پایگاه خبری پاعلم – بساطی

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

1 × پنج =

0 دیدگاه

Choose a style: