» خبر » اخبار » حمایت جهاد کشاورزی لرستان از پرورش ۳۰ نوع گیاه دارویی
اخبار

حمایت جهاد کشاورزی لرستان از پرورش ۳۰ نوع گیاه دارویی

1400/03/26 00


به گزارش پایگاه خبری پاعلم؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: در حال حاضر پرورش بالغ‌بر ۳۰ نوع گیاه دارویی توسط این سازمان در استان حمایت می‌شود.

جواد صالحیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که چند سالی است که کش گیاهان دارویی در استان باب شده، اظهار کرد: باتوجه به شرایط آب  و هوایی و کوهستانی بودن بیشتر مناطق استان، زمینه خوبی برای پرورش گیاهان دارویی در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: حدود ۲۰۰۰ گونه گیاه خود رو در استان شناسایی شده که از این تعداد ۳۰۰ گونه دارویی است که نشان دهنده ظرفیت و پتانسیل لرستان در زمینه پرورش گیاهان دارویی است.

صالحیان عنوان کرد: پرورش گیاهان دارویی چند سال است که در استان باب شده که با این مدت کم جز استان‌های برتر در کشور هستیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به این‌که در حال حاضر پرورش بالغ‌بر ۳۰ نوع گیاه دارویی توسط این سازمان در استان حمایت می‌شود، بیان کرد: در این زمینه مباحث آموزشی و ترویجی را انجام داده و کل اندام تکثیری گیاهان دارویی مانند ساقه، پیاز، دانه، بذر و … را تقریباً به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر روی کشت سه گیاه زعفران، موسیر و گل‌محمدی در استان تأکید داریم، ادامه داد: الان ۹۰۰ هکتار زمین در سطح استان زیر کشت گل‌محمدی داریم که بیشتر آن در شهرستان الیگودرز است.

صالحیان با اشاره به این‌که سالانه ۱۵ هزار تُن گیاه دارویی در استان تولید می شود، افزود: ۵۶۰۰ هکتار زمین زیر کشت داریم که سال گذشته حدود ۳۰۰۰ هکتار کِشت داشتیم، این نکته را باید در نظر گرفت که برخی از گیاهان چندساله هستند.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به این‌که علاوه‌براین براساس اعتبارات که در دست داریم به کشانی که گیاهان دارویی کشت می‌کنند تسهیلات با کارمزد ۴ درصد می‌دهیم، عنوان کرد: معضل اصلی ما این است که در استان صنایع تبدیلی نداریم.

وی ادامه داد: یکی از محصولات گیاهان دارویی ما زعفران است که در استان ۴۲۰ هکتار زیر کشت آن رفته و چیزی حدود ۱۱۰۰ کیلوگرم تولید در سال دارد اما کتأسفانه به جز بسته‌بندی‌های خانگی، بسته‌بندی ویژه این محصول که بتوان آن‌را به‌عنوان برند استان معرفی کرد نداریم.

صالحیان با اشاره به کشت گل‌محمدی در استان، تصریح کرد: این محصول اگر تر برداشت شود عملکرد آن بین یک تا سه تُن در هکتار است که هر کیلوگرم آن ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان خریداری می‌شود اما چون در استان دستگاه‌ها فرآوری گلاب‌گیری نداریم افرادی در کاشان گل‌ها را پیش‌خرید می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان تأکید کرد: در حال حاضر هر لیتر اسانس گل محمدی در بازار حدود ۱۵۰ میلیون تومان است که اگر دستگاه های فرآوری آن فراهم شود می‌تواند ارز آوری زیادی برای استان داشته باشد، که در حال حاضر یک شرکت در شهرستان الیگودرز که بیشترین سطح زیر کشت گل‌محمدی در استان را دارد، دنبال توسعه کشت این محصول  و صنایع مرتبط با آن است.

وی عنوان کرد: در زمینه تولید گیاهان دارویی یک برنامه ۱۰ ساله داریم که طی آن سالانه ۱۸۰۰ هکتار زمین زیر کشت گیاهان دارویی با اولویت زعفران، موسیر و گل‌محمدی رود که از این مقدار ۹۰۰ هکتار از ارضای ملی و ۹۰۰ هکتار از اراضی زراعی کم بازده باشد.

صالحیان با اشاره به خشکسالی‌هایی که در پیش داریم، عنوان کرد: گیاهان دارویی از نظر آبی کم توقع هستند و علاوه بر شرایط آبی درآمد میانگین هر هکتار ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان دارند.

انتهای پیام   

 
منبع: ا‌یسنا

پایگاه خبری پاعلم – بساطی

به این نوشته امتیاز بدهید!

پاعلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − سیزده =

  • ×