توجیه اجتماعی طرح‌های عمرانی مدنظر باشد


پاعلم 1400/08/19 دقیقه مطالعه
توجیه اجتماعی طرح‌های عمرانی مدنظر باشد


به گزارش پایگاه خبری پاعلم؛ نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که در اجرای طرح‌های عمرانی توجیه فنی، اقتصادی و اجتماعی مدنظر قرار می‌گیرد، گفت: توجیه اقتصادی مهم است ولی ما نباید نسبت به توجیه اجتماعی طرح‌های عمرانی بی توجه باشیم.

محمد خدابخشی، در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی‌از اقداماتی که ما باید برای رسیدن به توسعه در هر شهرستان، استان و منطقه باید انجام دهیم، اجرای طرح‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی یا اجتماعی است.

وی با اشاره به این‌که طرح‌ها باید مبتنی بر مزیت‌های نسبی هر منطقه باشند، عنوان کرد: اجرای این طرح‌ها توسط بخش خصوصی، شرکت‌های دولتی، نهادهای غیردولتی و سازمان‌های توسعه‌ای بوده یا دولت از محل منابع بودجه عمومی آن‌را اجرا می‌کند، آن چیزی که مدنظر است اجرای طرح‌های عمرانی است که دولت از طریق منابع بودجه عمومی تأمین اعتبار می‌کند و در پیوست ۱ قانون بودجه می‌آیند.

خدابخشی با اشاره به این‌که در حال حاضر در قانون بودجه سنواتی در پیوست ۱ تقریباً ۲۷۰۰ ردیف ملی داریم، بیان کرد: بعضی از آن‌ها مانند ردیف‌های تعمیر و نگهداری جاده‌ها مستمر هستند  و بعضی از ردیف‌ها در یک بازه زمانی تعریف می‌شوند، ممکن است چندین سال طول بکشد تا طرح تکمیل شده و از قانون بودجه حذف شود که همین طرح‌ها مدنظر ماست.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر ساله اعتباراتی برای این طرح‌ها منظور شده و هر سال تعهدات آتی دولت را برای تکمیل این طرح‌ها در قانون بودجه می‌شود داشت که در قانون بودجه ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان منابع برای اجرای این طرح‌ها، منابع پیش‌بینی شده است.

وی ضمن تشکر از سازمان برنامه و بودجه کشور و دولت برای اجرای طرح‌ها در نقاط مختلف، اظهار کرد: یکی‌از مشکلاتی که ما با آن سر و کار داریم توسعه نیافتگی برخی از مناطق است، بنابراین ما به توسعه زیرساخت‌ها در مناطقی که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند نیاز داریم، همکاران ما پیگیری می‌کنند که طرح‌هایی را تصویب و به مرحله اجرا درآورند اما در حال حاضر با سدی به نام ماده ۲۳ قانون الحاق مواجه هستیم که با توجه به محدودیت‌های منابع مالی که وجود دارد اجازه تعریف طرح جدید به نمایندگان نمی‌دهند و اگر طرحی به قانون بودجه اضافه شود مجوز ماده ۲۳ برای اجرا نمی‌دهند.

خدابخشی عنوان کرد: ما از توسعه‌یافتگی برخی از نقاط کشور خوشحال هستیم و معتقدیم نباید جلوی توسعه آن‌ها گرفته شود اما تکلیف مناطقی که ابتدایی‌ترین امکانات، زیرساخت‌ها و جاده ندارند، چکار باید بکنند، دولت باید برای مناطقی که تاکنون مورد توجه قرار نگرفته‌اند فکری کند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی‌از موانعی که بر سر راه اجرای پروژه عمرانی وجود دارد، همین محدودیت منابع مالی است، در قانون بودجه سنواتی در تبصره ۱۹ بحث مشارکت بخش خصوصی مطرح شده که ظرفیت خوبی است و باید از آن استفاده شود، علاوه‌بر این برای این‌که بار بودجه عمومی کمتر شود دولت باید تدبیری کند بعضی از طرح‌هایی که لازم است اجرا شود، به عنوان مثال درخصوص نیروگاه‌ها سدهایی که لازم است برای تولید برق اجرا شود، با رایزنی با برخی از بانک‌ها می‌توانند این طرح‌ها را اجرا کنند، دولت باید این موضوع را در سال‌های گذشته جدی می‌گرفت، ما می‌توانستیم مشکلی که در توزیع برق طی تابستان گذشته پیش آمد را با استفاده از این ظرفیت نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: اجرای طرح‌های عمرانی لزوماً نباید توجیه اقتصادی داشته باشد، بلکه دولت باید از اجرای طرح‌هایی که توجیه اجتماعی قوی دارد استقبال کند و این طرح‌ها در مقیاس‌های مختلف کوچک و بزرگ باید مورد توجه باشد.

خدابخشی با اشاره به این‌که ماده ۲۳ قانون بودجه روی توجیه فنی، اقتصادی و اجتماعی تأکید دارد، عنوان کرد:  اگر ضرورت دارد یک جاده اجرا شود که یک شهری به شهر دیگر یا استانی به استان دیگر متصل شود، این جاده باید اجرا شود و ما نباید دنبال برگشت سرمایه باشیم، لذا در اجرای طرح‌های عمرانی توجیهات فنی، اقتصادی و اجتماعی با یکدیگر باید دیده شود نه صرفاً توجیه اقتصادی آن دیده شود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: توجیه اقتصادی مهم است ولی ما نباید نسبت به توجیه اجتماعی طرح‌های عمرانی بی توجه باشیم، بنابراین در جاهای مختلف می‌بینیم که اولویت‌بندی برای تکمیل طرح‌هایی که جزء طرح‌های سفر رئیس‌جمهور می‌آید، پیشرفت فیزیکی آن‌را مدنظر گرفته و طرح‌هایی که بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد را در اولویت قرار می‌دهند، این درحالی است که ممکن است یک طرح عمرانی پیشرفت فیزیکی پایینی داشته ولی از نظر اجتماعی اهمیت بالایی داشته باشد، که این موضوع باید مدنظر قرار بگیرد.

وی با اشاره به این‌که براساس فهرست‌بهای جدید به ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم که ۲۶۵۴ طرح که در اولویت هستند تکمیل شوند، بیان کرد: هر سال در قانون بودجه بخشی از اعتبارات برای اجرای همین طرح‌ها در نظر گرفته می‌شود به‌عنوان مثال در سال جاری ۱۷۰ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده که تخصیص آن به همان اندازه نیست و ممکن است کمتر باشد.

خدابخشی ادامه داد: بیشترین تعداد طرح‌ها در بخش حمل و نقل است که نزدیک به ۴۶۰ ردیف ملی داریم که ۳۵ هزار میلیارد تومان برای آن پیشنهاد شده است، که تنها بخش حمل و نقل بخواهد به طور کامل اجرا شود با این فرض که تورمی نباشد نزدیک به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که این طرح‌ها تکمیل شود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حجم طرح‌ها خیلی زیاد است و باید فکر اساسی برای اجرای آن‌ها کرد، باید به‌دنبال روش‌های مختلف برای تأمین مالی باشیم، از ظرفیت ماده ۵۶ که فاینانس داخلی است و از روش BOT باید استفاده کرده و اولویت‌بندی انجام دهیم که بتوانیم طرح‌ها را اجرا کنیم.

وی با اشاره به این‌که در بین امور ۱۰ گانه‌ای که در قانون بودجه سنواتی وجود دارد، امور اقتصادی بیشترین طرح‌ها و حجم اعتبارات را دارد، بیان کرد: برای طرح‌های تملک دارایی سرمایه یا طرح‌های عمرانی، ذیل این امور تعدادی فصل تعریف می‌شود، در قانون بودجه ۱۰ تا امور داریم و ۴۹ فصل، تقریباً تمام فصل‌ها طرح‌های عمرانی دارند که عنوان آن در قانون بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است.

خدابخشی عنوان کرد: بیشترین اعتبارات مربوط به امور اقتصادی است که ذیل آن فصل‌هایی تعریف شده و به ترتیب بخش‌های حمل و نقل، آب، کشاورزی و صنعت و معدن بیشترین اعتبارات را به خودشان اختصاص می‌دهند.

انتهای پیام

 
منبع: ا‌یسنا

پایگاه خبری پاعلم – بساطی

برچسب‌ها :

دیدگاه شما

پانزده − 13 =

0 دیدگاه

Choose a style: