» آرشیو » تصویب ۳۰ طرح تحقیقاتی در ۸ حوزه برای رونق اکوسیستم علوم شناختی |
آرشیو - علمی

تصویب ۳۰ طرح تحقیقاتی در ۸ حوزه برای رونق اکوسیستم علوم شناختی |

1403/01/14 10


به گزارش پایگاه خبری پاعلم به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، سیاست های راهبردی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در حمایت از اجرای طرح های پژوهشی درحوزه های علوم شناختی در سال های اخیر منجر به طراحی، تولید و ساخت محصولات فناورانه توسط اساتید، پژوهشگران و متخصصان برای تامین نیازهای مراکز علمی، تحقیقاتی و درمانی و نیز رونق بخش اکوسیستم شناختی و کسب و کار در این حوزه شده است.

با اجرای سیاست و اقدامات این ستاد و در نتیجه حمایت های گسترده از محققان، اساتید و متخصصان ، طرح های متعدد اولویت دار مورد نیاز کشور در زمینه نگاشت مغز، ایمپلنت های مغزی، ارتباط بین مغز و ماشین و سایر حوزه ها به اجرا در آمد.

ساخت انواع دستگاه های تصویربرداری از مغز، ثبت سیگنال های مغزی و تحریک مغزی، از جمله دستآورهای اجرای طرح های تحقیقاتی در امر تولید و ساخت محصولات فنآورانه شناختی درکشور بشمار می آید.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی برای ترویج و ارتقای دانش درحوزه های علوم شناختی و فناورانه و نیز پیشبرد اجرای طرح های تحقیقاتی، در حال حاضر با بیش از دو هزار تن از اساتید، محققان و متخصصان در یکصد مرکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی در استان های مختلف کشور همکاری و مشارکت دارد.

در سال گذشته در نتیجه چندین مرحله فراخوان این ستاد، ده‌ها طرح تحقیقاتی توسط مراکز علمی و پژوهشی برای برخورداری از چتر حمایتی در زمینه های روانشناسی، فناورانه، نگاشت مغز، مدیریت، آموزش و پرورش، توانبخشی شناختی و علوم اعصاب ارایه شد که حدود سی طرح مورد تصویب قرار گرفت.

این ستاد در راستای اهداف و سیاست های راهبردی مصوب خود تلاش می کند با حمایت از طرح های پژوهشی فناورانه و استفاده از امکانات و ظرفیت های داخلی، فرصت های لازم برای ترویج و توسعه دانش علوم شناختی در کشور را فراهم کند و با تامین نیازهای این حوزه، زمینه دستیابی به خودکفایی و کاهش وابستگی ها حاصل شود.

در همین راستا با هدف ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی و بهره‌مندی محققان، پژوهشگران و اساتید مراکز علمی و دانشگاهی از چترهای حمایتی ستاد، درسال‌های اخیر در بیست مرحله فراخوان حمایت از طرح ‌های پژوهشی، افزون بر ۴۰۰ طرح مطالعاتی و تحقیقاتی تحت پوشش حمایت های این ستاد قرار گرفت که از مجموع این طرح ها تاکنون بیش از ۲۰۰ طرح به اتمام رسید و به همین تعداد طرح دیگر در حال اجرا است.

تشکیل هسته های پژوهشی در حوزه های علوم شناختی یکی دیگر از اقدامات و فعالیت های ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی به منظور تربیت نیروی مجرب و متخصص بشمار می آید، بطوری که به گفته دکتر “سید محمد مهدوی” دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در سال گذشته ۲۵ هسته پژوهشی درحوزه های علوم و فناوری های شناختی در مراکز علمی و دانشگاهی درسطح کشور تشکیل و فعال شده است.

وی توجه به حوزه های سلامت و سرمایه شناختی و آموزش و پرورش شناختی را از جمله اولویت سیاست های ستاد بر شمرد و گفت: رویکرد ستاد بهره گیری و بهره مندی از دستاوردهای علوم و فناوری های شناختی برای ارتقا و افزایش توانمندی مهارت های شناختی در سطح جامعه و نیز کمک به امر یادگیری و یاددهی با شیوه های شناختی در نظام آموزشی است.

از سوی دیگر در چارچوب سیاست ها و برنامه های این ستاد فعالیت گروه‌های “پیشران” نیز برای تسریع در اجرای طرح‌ های پژوهشی از اهداف اصلی ستاد محسوب می شود که با حمایت از طرح‌های پژوهشی در حوزه علوم شناختی و دستیابی به فناوری و خدمات شناختی می‌توان تغییرات بزرگی در جامعه بوجود آورد و با بهره گیری از دانش، تخصص و مهارت نخبگان و محققان این حوزه، زیرساخت‌های نوین فناوری و خدمات شناختی را در کشور ایجاد کرد.

بر اساس این راهبرد، تاکنون چهار گروه “پیشران” در مراکز تحقیقاتی دانشگاهی تشکیل شد که فعالیت این گروه‌ ها منجر به تولید فناوری‌های بومی و خدمات شناختی شده است.

اعتمادسازی در میان محققان و نخبگان برای اجرای طرح‌ های تحقیقاتی و حمایت‌ های گسترده از فعالیت ‌های آنان از برنامه‌های عملی ستاد توسعه علوم شناختی بحساب می آید و تبادل دیدگاه‌ ها میان مجریان و ناظران طرح ‌های تحقیقاتی برای پیشرفت طرح‌ ها بطور جدی در دستور کار قرار دارد.

 
منبع: مهر

پایگاه خبری پاعلم – پژمان سبزی کردعلیوند

به این نوشته امتیاز بدهید!

پژمان سبزی کردعلیوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =

  • ×